Bir Yaraya Merhem Olmak

Bu aralar yağların şifalı ve renkli dünyasına girmiş bulunmaktayım. Sabit yağlar, uçucu yağlar, bunların elde edildiği bitkiler, elde ediliş biçimleri beni tahmin ettiğimden daha fazla cezbetti. Bir kimyager için güzel ilgi alanı, ama neden bu kadar geç kalmışım? Bu dünyayı üniversitede iken tanımış olmayı isterdim. Şimdi hemen eğitim sistemine yüklenesim var ama diğer taraftan eğitim veren yanım gerçekten ilgili olan öğrenci kendisi de bulurdu diyor. Velhasıl, zamanı şimdi imiş.

Geçtiğimiz günlerde bir krem atölyesine katıldım. Güzel bir tarif öğrendim ama bundan da ziyade merhem ve krem ayrımını öğrenmek aydınlatıcı oldu benim için ki oldukça karıştırılan bir konu. Merhemlerde yalnız yağ fazı bulunurken, kremlerde hem yağ hem de su fazı bulunurmuş. Bu yüzden merhemler daha yoğun, dayanıklı ve kıvamlı olurken, kremler bozulmaya müsait ama sürmeye daha elverişli oluyorlarmış. İlaç olarak kullanmak istediğimiz bitkileri merhem halinde hazırlamak yoğunlukları ve uzun soluklu dayanmaları yönünden daha mantıklı imiş. 

Bu atölyeden sonra elimde şimdilik krem hazırlamaya uygun kaliteli bir hidrolat olmadığı için, bir merhem hazırlamaya karar verdim. Bir merhem hazırlamak için kabaca ihtiyacınız olan üç malzeme var; balmumu, sabit yağlar ve uçucu yağlar. Ben tam da influenza gibi, corona gibi virüs salgınlarının olduğu günlerde anti viral özelliği de olan bir merhem hazırladım. Tıbbi bitkiler derslerimden bir sınıf arkadaşımın hediye ettiği el yapımı kantaron yağı ve zeytinyağı ile limon ve karanfil yağı kullandım.
Malzemeler:
250 ml saf zeytinyağı + zeytin yağında kantaron maseratı karışımı
Yaklaşık 50 gr bal mumu
2 tatlı kaşığı hindistan cevizi yağı
80 damla limon uçucu yağı
40 damla karanfil yağı

Hepsini, sıcak su üzerine oturtulmuş başka bir kap içerisinde (benmari usulu) eritip karıştırıyoruz. Kıvamına bakmak için buzlu su üzerine bu karışımdan bir çay kaşığı damlatıyoruz. Eğer kıvamı tamamsa hemen su üzerinde derli toplu bir katı top halini alıyor ama eğer henüz olmamışsa su üzerinde zeytinyağı gibi bir tabaka ayrışıyor. O zaman biraz daha balmumu eklemeniz gerek demek oluyor. Ki benim ilk denememde böyle oldu. Sonra henüz sıvı iken eğlenceli kaplara paylaştırabilir, hem kendiniz kullanıp hem de sevdiklerinize hediye edebilirsiniz.
İçindekilerin fayda ve kullanım alanlarına gelirsek:

Kantaron yağı; Kılıç otu olarak da bilinen kantaron, Osmanlı'da hatta ondan önceki uygarlıklarda bile savaşlarda oluşan kılıç yaralarına iyi gelmesinden dolayı bu ismi almıştır ve her zaman askerlerin yanında kantaron merhemi bulunmuştur. Romatizmal şikayetlerde ağrı kesici, kas gevşetici, yara iyileştirici (güneş yanıkları dahil), iltihap önleyici, kan dolaşımı destekleyici, anti-bakteriyel ve güçlü bir anti-viraldir. Cilt lekelerine iyi geldiği ve sinirleri uyarma etkisinden dolayı cildi gençleştirdiği bilinmektedir. Kantaron ile ilgili öncelerden bir yazım için buraya tıklayabilirsiniz.

Baharat karanfili yağı; tomurcuktan. Güçlü bir anti-bakteriyel ve anti-viral, mantar önleyici, güçlü bir dezenfektan, ağrı dindirici, dolaşım hızlandırıcı, bağışıklık sistemi uyarıcı. 

Limon yağı; güçlü bir dezenfeksiyon yağı, yine güçlü bir bakteri ve virüs öldürücü, ateş düşürücü.

Merhem haricen tüm vücutta ozellikle diz, dirsek gibi sert bölgelerde yoğun nemlendirme ve korunma amaçlı, yaralarda iyileştirme amaçlı, ayaklarda mantara karşı kullanılabilir. 

Uyarı: Kantaron yağı içeren krem ve merhemler güneşe çıkarken kullanılmamalı, daha çok gece kremi olarak tercih edilmelidir.

Kaynaklar:
Ruth von Braunschweig, Bitkisel Sabit Yağlar
Monica Werner, Uçucu Yağlar

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Almanya gezisi, Stuttgart ve Ludwisburg, 1.5.18

Waldorf Yöntemiyle Çocuğumu Büyütüyorum Kitabı Hakkında

Ayarlarla Oynamak, Oyuncak Müzesi-2